Sunday, February 13, 2011

Poring Hot Spring, Ranau, Sabah


Cuti raya cina yang lalu...aku dan member2 yang sekaki berjalan telah membuat plan utk berkunjung ke Sabah bahagian gunung-ganang ... maka sampailah jejak kaki kami ke Poring...kat sini sebenarnya ada tempat utk mandi air panas...ada bahagian yang utk mandi scr open air ataupun dlm bilik...tapi kami xsempat nk merasa air panas pun disebabkan kehadiran kami pd hari Cuti Raya Cina...bersesak giler sampaikan pintu pagar nk masuk ke Poring ditutup kerana pengunjung ramai sgt...namun selain daripada mandi air panas...terdpt beberapa aktiviti lain lagi yg sgt2 menarik...yg penting korang mesti pergi Canopy Walk...


    Canopy Walk tu adalah berjalan atas titian yang digantung diantara pokok2 yang sgt2lah tinggi...nak masuk ada bayaran..including your camera also...huhu..tetapi bg saper2 yg rasa mempunyai kegayatan yg amat dasyat jgnlah nak cuba ok..kalau tersekat kat tgh2 tuh susah nanti pakcik yg jaga canopy walk tuh... however...on my way turun bukit (sbb nak pergi canopy walk tuh korang kene daki bukit sikit..) aku tergelincir sikit hahaha. Lastly, percutian aku utk hari itu rasa hambar sikit sbb menahan kaki yg bengkak akibat terjatuh...fuh malu woo...org lain pun heran apasal aku leh pulak tergelincir kat situ walhal takder lah mencabar sgt jalan turun bukit tuh..agak2nya aku sorang jer yg pernah jatuh kat situ..anyway masa aku jatuh aku tgh pegang kamera hoho..nasib aku selamatkan kamera dulu...


   Selain drp Canopy Walk, ada kebun rama2..(kecik jer tapi boleh tahan sbb aku sempat tgkap gambar rama2 warna biru..cantik sgt2 )... then ada 2 air terjun...Air terjun Kipungit dan Air Terjun Langganan....kami boleh ke Kipungit ajer...Langganan kene hiking 3km lagi..hoho..then cuaca pun xmengizinkan so orang yg jaga kat situ nasihatkan kami spy tidak pergi ke Langganan...


    Then ada Gua Kelawar...aku xsempat pergi sana sbb kena panjat bukit..memandangkan kaki aku dah sakit so aku stop kat Kipungit ajer.. member2 lain pergi cari kelawar ..aku pulak jiwang2 kat tepi air terjun sambil try shoot gmbar air terjun. =)



my members...yg betul2 kagum sbb dpt sampai kat Air Terjun Kipungit hehe..aku pun turut kagum bersama





2 comments:

IMANSHAH said...

subhanallah..indahnya..saya try jugak tapi sampai la ni buta btoi, xjadi2

Syam Tajuddin said...

Nice art :)