Saturday, May 14, 2011

lunch apa hari ni??? IKAN LUMEK!!!

 Eh...apasal ikan ni ternganga sakan??? Terkejut kah ia??? hahaha... hujung minggu yang indah ini aku berikan tema RELAX ... sbb aku bukan jer berhujung minggu 2 hari...tapi 4 hari sebenarnya. Hari Isnin diumumkan pada Jumaat yg lepas...adalah cuti berganti!! dan hari Selasa ni mmg dah cuti wesak...

    Pagi2 lagi aku dah bangun..pergi breakfast roti canai tepi sungai...dan aku akhirnya balik ke rumah membawa 1/2 kilo IKAN LUMEK!!! ikan ni aku baru kenal bila berada kat Sarawak. Orang2 sini kata ikan ni sangat sedap....suatu hari aku pun mencuba lah...mmg sedap...sampai tulang , sirip semua aku dapat makan...cuma kepala jer lah xmakan...tulang ikan ni sgt2 lembut mcm tulang sardin sbb tu lah kalau makan ikan ni mmg xder nya korang nak tinggalkan tulang bg kat kucing. tekstur ikan pulak lembik dan sesuai kalau buat sup... dan aku pernah makan CUCUR IKAN LUMEK!!! sedap...

tapi untuk tengah hari tadi...aku masak simple ajer...lumurkan ikan tu dgn garam then celup tepung.... kawan aku ajar celup tepung jagung...tapi aku terlupa...aku gi celup tepung gandum...tp xperlah ..jadik jugak hahaha

  Kalau nak siang ikan ni...senang jer..potong terus kepala...dan serong sikit untuk buang perutnya... sbb tu bila makan...mmg xder kesan2 fosil2 kat pinggan...sbb kepala dah dibuang...lagi satu..mmg patut buang kepala ikan ni...sbb rupanya mcm ikan piranha pun ada...
 Tengah menyiang ikan dengan gembiranya...tiba2 aku jumpa


................
....
.
ini ..erm....
aku ingatkan telur ..rupa2nya..tu sbnarnya adalah udang!!sebesar jari kelingking aku pulak tuh..huhu...terkejut2!! masa bedah siasat nak tau ape mende ni aku terasa mcm dlm cerita CSI pun ada... (lupa nk bgtau aku peminat CSI!!)

Tada....
Inilah hasilnya...jangan dikutuk rupa..tapi rasa nya pergh...mmg sedap!
Ini hidangan "org single" style ek...sbb tu alas pakai suratkhabar jer hehehe


p/s : salah satu cara untuk mengurangkan stress adalah dengan memasak...sbb bila tengok org lain makan dengan gembiranya...hati kita pun gembira!

IKAN LUMEK ...esok nak masak apa pulak ek???

4 comments:

Syam said...

Nyum2...sedapnyee..hehe

Slamat hari guru 2 u 2! ;)

Sasa Al-Sharif said...

ikan yg bersirip pelik. memang tak merasa la, sebab dekat sini mcm tak penah nmpk ikan mcm tu

IMANSHAH said...

sedap tu

saya paling suka udang

adrenalina said...

syam : terima kasih!! nang sedap kata org sini heheh

sasa : aper lagi...jomlah melawat Kuching!

imanshah : betul200x... masak butter prawn...sodap...!