Thursday, December 16, 2010

memprektis apa yg dipelajari (1st trial with my bare hands)

Sejarahnya aku pernah lor belajar cara2 membuat "sweet bun" sebelum ini. Kat kelas tuh akak tuh ajar dia pakai mesin penguli doh yang besar...so time uli pakai mesin tu jer. cuma time nak cara2 membentukkan doh tuh spy jadi bun2 yang comel2 ..time tu lorh aku baru pegang doh yang xder rupa lagi tuh. Oklah time belajar mcm senang jer...sbb tunggu kejap jer dh dpt adunan doh yg sgt2 lembut dan mudah dibentuk...ok itu cerita yang hari2 dulu.

Sekarang pulak...tibalah aku memprektikkan apa yg dipelajari ...Ilmu...kalau  nak lekat dihati kene lah di amalkan selalu supaya kita tidak lupa dan ilmu itu tidak sia2...so bermula after smayang maghrib semalam...aku pun memulakan sessi membuat roti bersama-sama dengan adik-adikku ...termasuklah si kecik skali yg baru nak masuk Darjah 4 bukak skolah nanti. Rumah aku mana ada pengadun doh yang besar so aku kene guna tangan lah! Aku dah kurangkan sukatan yg diberi oleh cikgu aku kepada SEPARUH...tapi mak ai...penat giler menguli doh nih!!! terpaksalah aku bahagikan doh tu kepada 3 bahagian...dibahagikan kpd adik2 aku... aku kata "Nah..amik doh masing2..ULI!!!" hahahaha.... last sekali jam 11 malam barulah kami dapat start membakar bun itu...disebabkan ketuhar yang bersaiz sederhana shj so terpaksa lah bbp kali keluar masuk loyang. 

Saat-saat terakhir nak masuk kan loyang yang last skali tuh mata aku dah jadi mcm cina mana ntah sbb duk tahan mengantuk... roti punya pasal xperlah.janji 3 loyang pertama roti2 yang disiap dibakar tuh kami dah test makan!!! hahahah..roti panas dari ketuhar..pergh mmg lazat.  Aku skarang lebih menghargai org2 yg pandai menguli roti sendiri pakai tgn...mmg kerja berat! silap haribulan boleh naik muscle kat lengan!


bun2 yang mcm2 saiz ader! hahaha...

masih perlu prektis lagi! chayok2 

No comments: