Friday, December 17, 2010

memprektis apa yg dipelajari ( episode CUPCAKES =)

Hari ini sekali lagi aku berpeluang memprektiskan apa yang aku pelajari dlm kelas ari tuh? Kali ini aku membuat cupcakes. Senang ajer... sbb aku guna cupcakes mix yang dijual di sebuah kedai membekal bahan2 utk kek n roti. Ikut jer arahan kat plastik pembungkus itu dengan sepenuh hati. Then tada... jadilah cupcakes yang gebu dan lazat...tapi biasalah aku xder lah seskema itu ikut arahan jer...so aku tambah sikit...disebabkan satu bungkus tuh boleh menghasilkan 40 biji cupcakes yang bersaiz M...so aku variasikan jenis2 nya.. ada yang aku letakkan choclate chips, ada yg aku letakkan blueberi fillings dan ...yg original.nak cari jem strawberi tapi xder kat rumah.so pakai jer lah apa yang ada. Cupcake nih of course lah kene hias kat atasnya supaya betul identiti cupcakes itu..so aku pun dengan bantuan resepi yang aku belajar pada waktu dulu...aku buatlah aising nya sekali.
    Nak dijadikan cerita...sedang aku syok mengadun cream well dgn butter...aku pun dgn penuh excitednya pergi ayak gula halus!!! Tiba2 adik aku dtg menegur aku... "Erm tak pernah tgk orang ayak gula halus?" aku pun terdetik kat hati..."A'ah lah...nasib baik dlm resepi tuh suruh ayak gula halus...kalau gula kasar sampai ke tgh mlm tak abis nak ayak lagi...!" tibe2 tergerak hati aku untuk membaca semula resepi itu. Ya Allah..rupanya aku tersalah...sepatutnya yang diayak itu adalah gula aising...barulah jadi AISING!!!! bukannya gula halus...
   Maka terbantutlah usaha aku untuk menghias cupcakes dgn aising memandangkan aku xbeli gula aising dan waktu itu juga saudara-mara aku mmg dah datang rumah (kebetulan hari ini rumah aku buat makan LAKSA utk saudara-mara) ... so hidang jer lah cupcakes yang tak beraising...hahaha....
   Tetapi selepas saudara-mara pulang, aku terus menyuruh adikku membeli gula aising dan kami menyambung kembali niat asal...walaupun cupcakes cuma tinggal beberapa jer...tapi yg beberape tuh lah kami hias jugak!!! Punyalah berkobar nak main dgn aising kan.... nak tengok hasilnya..Lihatlah...hasil tgn2 aku dan adik2ku serta seorang sepupuku yang excited jugak nak main aising! hehehehe... kalau tgk comot2 tuh xperlah kan...COMOT PUN SENI JUGAK!!!




2 comments:

Sufi said...

icing tu kna masuk klas dulu la kot..
haha..aku langsung x pandai.
tp wat kek ni one of my specialties

adrenalina said...

betul tuh...kene masuk kelas yg fokus utk icing jer...n lepas masuk kelas kene praktis dan praktis~~ =)