Saturday, December 11, 2010

ROTI tidak sama dengan BUN...ohw...

Roti sebenarnya adalah kepingan sandwich manakala Bun pulak adalah roti2 yg kecil2 seperti roti kacang...sepatutnya kita panggil bun kacang. Ini ilmu yang baru aku dapat pada hari ini. Hari ini pagi2 lagi aku dah keluar dari rumah pergi ke suatu tempat di mana aku belajar untuk membuat bun. Aku sememangnya suka makan roti atau bun ... dulu waktu sekolah aku suka berjalan-jalan di depan kedai roti ...tak dapat beli roti., cium bau pun jadilah. Bau roti yang baru dimasak menyenangkan aku... waktu sekolah mana ada duit banyak sangat nak beli roti ... tiba aku masuk universiti pulak...barulah "berduit sndiri" sikit...kadang2 bila keluar dgn kawan2 dan pergi ke kedai menjual roti dan bun ni...mmg aku wajib beli 1...mcm mengidam pun ada. Masa aku makan roti, aku selalu berfikir, macammanalah orang buat roti nih...lembut nya,,sedapnya...sampai satu tahap aku rasa nak bukak je kedai roti...tapi takder lah serius sgt....sbb mmg course yang aku belajar kat universiti tuh mmg konpem jadi kerja yang aku kerja sekarang ni. hehehe...
          But somehow ...hari ini aku berjaya belajar untuk membuat bun...asas aje.Namun sekurang-kurangnya aku dapatlah juga ilmu uli-uli tepung dan pintal2 doh ni... rupa2nya...adunan doh untuk bun2 itu kalau kat kedai2 rotilah semuanya sama sahaja...rupa bun je lain2 tapi asal susur galurnya dari adunan yang sama....mcm kita rakyat Malaysia...semua warganegara Malaysia...cuma rupa paras je lain2...dan rasa pun lain2 jugak. Cuba bayangkan daripada adunan yang sama tadi dapat menghasilkan 10 jenis bun. Itu kira asas dan "nak cepat" ...kalau buat betul2 boleh jadi lebih daripada itu dan ini semuanya mengikut kekreatifan masing2.

Nak lihat hasil kerja tangan aku. Aku mengakulah mmg aku nih masih banyak lagi kekurangan. Nak lenyekkan doh tuh pun aku takut2...tapi cikgu yg ajar tuh kata
"Jangan takut...kita yg uli roti, bkn roti yg uli kita




Kenapa??? Tak percaya bun di atas ni aku yang buat? erm percayalah sbb kalau korang perhatikan betul2 bun-bun kat atas nih mcm tangan yang tak beraper mahir buat...hahahah .aku lorh tuh...budak baru belajar!!!


Walau bagaimanapun!!!!  .....
Aku tetap rasa gumbira!!! Sebab at last aku berjaya jugak buat bun sendiri walaupun ni masih lagi peringkat awal... orang kata "step by step" kan...so walaupun  aku bergerak slow mcm siput...tapi perjalanan harus diteruskan.Jika kita ada impian...usahakan impian itu walaupun ianya memakan masa yang lama. Ingat orang yang banyak bersabar itu akan menerima ganjaran yang setimpalnya..malah lebih daripada itu. Kerana SABAR itu separuh daripada iman....bukan separuh daripada SABARiah...
"sabariah...oh sabariah..mana eng-kau!!!"

No comments: